Виховання – процес соціальний у найширшому розумінні.
Виховує все: люди, речі ,явища , а передусім найбільше –
люди. З них на першому місці – батьки і педагоги.
Макаренко
Вся таємниця родинного життя в
тому й полягає , щоб дати дитині можливість самій розвиватися , робити все
самій: дорослі не повинні забігати й нічого не робити заради особистої
зручності й задоволення , а завжди ставитись до дитини з першого дня появи її на світ , як до людини, з повним визнанням
її особистості.
Коли намагаєшся
виховувати дитину «по-науковому» , все стає таким складним , що голова йде
обертом. Мимоволі дивуєшся : А як же раніше виховували дітей?
- Якби наука все тільки
спрощувала, наше життя було б значно важчим. А потім наука не вигадує
складності – вона їх виявляє і допомагає знайти правильне рішення. Дитину не
можна вважати простою , примітивною істотою – в цьому вихідні позиції і педагогіки , і методики.
- Але наші бабусі і
дідусі виховували нас без різних теорій і виходило в них начебто непогано. Чи
не занадто ми тепер мудруємо з вихованням?
- Звичайно, результати
виховання можна виражати і в процентах , скільки вийшло хороших дітей. І якщо підбити таким способом підсумки ,
можна побачити , що вони непогані. Але за кожним випадком скаліченого,
надломленого розвитку стоїть величезна особиста трагедія. А хіба легко батькам?
Вони ж цього не хотіли! Саме наука дає змогу розв’язати
багато питань індивідуального виховання , не «навмання» , а розуміючи суть справи.
Матері дуже помиляються ,
переносячи всі свої турботи про
виховання на один ласкавий догляд.
Кажуть , що у великих людей були чудові матері. Це означає , що великі люди,
крім ласкавих слів , чули від своїх матерів ще й інші. В оцих інших словах і
криється весь секрет виховання.
На якому році в дитини
формується характер?
-
Практично на першому. Бо вже до шести місяців у немовляти
сформована вся система основних емоцій. До шести місяців!
Якою буде людина головним
чином , залежить від того , якою ви й зробите до п’ятого року життя. Якщо до 5 років ви не виховаєте її як
слід , потім доведеться перевиховувати. Перші враження сильно впливають на юну
душу: весь подальший її розвиток удосконалюється під їхнім безпосереднім
впливом.
Не можна грубо втручатися
в душевну організацію дитини. Дайте їй розвиватися вільно , і вона сама зуміє вибрати з
навколишнього світу те , що їй доступно й цікаво.
А що , власне кажучи , ви
маєте на увазі під словом «сама»? Навіть найпростіші предмети , якими
користується дитина , зроблені руками людини. Тільки дорослий може навчити
дитину їсти ложкою , копати пісок савочком, будувати з кубиків… А чи спроможна дитина сама оволодіти мовою? У
всіх цих випадках дитина якраз і прагне сама навчитися нової потрібної і
цікавої дії. Ми нічого їй не нав’язуємо.А навчати тільки й треба «потрібного» й
цікавого. І наше завдання – свідомо відібрати потрібне і зробити його цікавим.
Навряд чи варто перекладати це на саму дитину.
Усяке навчання – це
прищеплення дитині стандартів. Стандартів нашого мислення , бачення світу ,
ставлення до нього. А стандарт убиває творчість. Нехай дитина творить своє. А з
чого ? З якого матеріалу ? Тільки навчання дає знання , способи мислення і дії,
які дають змогу створювати нове.
Треба стандарт
перебороти. Але перебороти стандарт може тільки той , хто ним оволодів , а
зовсім не той , хто про нього нічого не знає.
Гра для дитини - не гра , а дійсність. Останнім часом ми все
частіше чуємо: «До дітей потрібен науковий підхід». А , візьмемо, наприклад,
процеси росту дитини. Хіба вони залежать від наших знань і наукових
рекомендацій? Як росли діти 300 років тому , так і тепер ростуть. Стихійно…
-Так , впливати на процес
росту ми не можемо. Але в нас уже є деякі успіхи у виявленні факторів рості . –
Фактори росту? А навіщо їх вивчати?
І без цього очевидно:
ріст залежить від харчування й умов життя.У родині , наприклад, діти на голову
вищі від своїх батьків. А чому так? Батько ріс у роки війни , зазнав нужди , а
його сини хіба що «пташиного молока» не мають. Закони генетики хоч і існують , але в цьому випадку вони ні до
чого.
- Харчування й умови
життя, безумовно, мають великий вплив на процеси росту й розвитку. Проте
організм кожної дитини розвивається й «будується» за власними ,
закладеними в його генетичній програмі
кресленнями. Але спадкові зв’язки не такі
прямолінійні, як багато хто звик думати. Учені встановили , наприклад, що
високі діти народжуються , як правило, не від найвищих батька і матері. До того
ж на зріст сучасних дітей впливають процеси акселерації.
- А хіба раніше
акселерації не було? Наприклад, Петро І. Люди високого зросту зустрічалися в
усі часи, а от прискорений розвиток покоління в цілому – не постійно діюче
явище в історії людства , хоч і відоме давно. До цього часу воно досконало так
і не пояснене.
Ох , уже ці експерименти!
Іноді подивишся – за зовнішнім виглядом зовсім доросла людина , а в поведінці ,
вчинках багато дитячого.
Так , акселерація – дуже
складний і не завжди гармонійний процес.
І бурхливий ріст підлітка , часом не збігається з його біологічним і
психологічним , соціальним дозріванням.
Деякі батьки підводять
наукову базу під кожну з’їдену тарілку
супу. Вони не морквину дають дитині , а «задовольняють її потребу у вітаміні
«А», не котлету дають , а «вводять в організм необхідний їй білок».
Але з таким педантизмом
наука про харчування не має нічого спільного.
Навіщо ускладнювати собі життя , перетворювати кожний не з’їдений шматок у трагедію? Важливо дотримуватись загальних
принципів «азбуки харчування», а не копіювати кожну її «літеру».
-
Але ж у дітей і без того
живе інтуїтивна потреба у здоровій їжі. По-моєму у питаннях харчування
їм треба надати більшої самостійності : нехай їдять , що їм заманеться.
І все-таки , на мій
погляд, суворого дотримання правил харчування потребують передусім лише хворі
діти. Ті , які страждають , наприклад ,
ожирінням або зниженим апетитом.
І ожиріння, виснаження
організму однаково шкідливі для дитини.
На їх фоні можуть розвиватися різні захворювання. Такі діти звичайно гірше
справляються з навчанням , важко переживають
надмірну худину чи повноту. У нас з’являється комплекс
неповноцінності.
Найкраще – послідовне
дотримання правил харчування. «Поломки» організму треба попереджувати , а не виправляти їх. Тільки
тоді ваші діти виростуть здорові , життєрадісні , гармонійно розвинені і
зможуть у майбутньому переборювати будь-які труднощі.
ЯК ДОПОМОГТИ ДИТИНІ ОБРАТИ ПРОФЕСІЮ
ЯК ВИХОВАТИ В ДИТИНІ НАПОЛЕГЛИВІСТЬ
ЯКЩО ДИТИНА БУРЧИТЬ, СЕРДИТЬСЯ ,ЗЛИТЬСЯ
Це нормально. Нехай
говорить , а ви послухайте. Відкладіть справи, це важливо, бо так ви знімаєте з
неї емоційну напругу. Давайте вчитися чути , а якщо треба , то й слухатися
наших дітей . Не забороняйте дитині виражати негативні емоції. У кожного з нас
, тим більше у дитини , повинен бути дім , де її завжди зрозуміють і пожаліють.
Як же інакше? Немає сенсу вимагати покори , слухняності , ретельності там , де
необхідні розуміння й навички мирного спілкування з близькими людьми.
А тепер , коли всі трохи
заспокоїлися , час почати розмову. Розкажіть , що вам здається припустимим , а
чого ви собі ніколи не дозволяєте в спілкуванні з іншими.
Постійні настанови і моралізування роблять життя сірим і
нецікавим. Найважчий удар душевному
світові дитини наносять похмура атмосфера сімейного життя , розлад між батьками
, суперечки , з’ясування стосунків і взаємні докори. В такій атмосфері жвавість
і життєрадісність дитини витравляються , з’являються пригніченість , поганий
настрій. З таким настроєм складно дружити з однолітками , вчитися , працювати,
жити. Душевну бадьорість викликає справедливе ставлення батьків , їхнє вміння
зрозуміти внутрішній світ своїх дітей. Здорове й бадьоре життя родини, дружні
стосунки створюють радісний настрій і є щасливим дитинством.
У батьків із школою стосунки
нерідко бувають складні… За десять років
багато з них так і не можуть переступити через страх відвідування батьківських
зборів , «індивідуальних консультацій» , на які періодично запрошують вчителі.
Але будь-хто з батьків розуміє: роз’єднаність із школою викликає непривабливі
наслідки для обох сторін , не кажучи про
дитину , яка, як і в давні часи , залишається яблуком розбрату двох соціальних
інститутів – сім’ї та школи .
Школа не завжди може задовольнити всі запити батьків.
Зрозуміло також , що наявні у школі
умови вимагають кращого , а рівень оплати праці , що існує зараз у системі
освіти , не дозволяє батькам наполягати на багатьох своїх вимогах. І все ж таки… Якщо глянути на ситуацію
по-іншому, то що ж зрештою залежить від нас , батьків ? Як ми будуємо наші
взаємостосунки зі школою? Не є таємницею , що школа – це величезний «полігон»
для конфліктів , які часом провокуються нами , батьками. Змінити устрій
шкільної системи нам не під силу , але , можливо , можна змінити щось у собі?..
Не вимагайте від школи
більше , ніж вона може дати. Школа – це частина життя дитини. У першокласників
– більша , у випускників – менша. Потурбуйтеся про те , щоб ваша дитина жила
цікавим життям поза школою , тоді можливі шкільні поразки і невдачі не будуть
настільки руйнівними для її особистості.
Учителі , як і всі інші
люди , різні . Не узагальнюйте і не переносьте своє невдоволення на весь
колектив школи. Напевне, серед педагогів
знайдуться ті , з ким ви можете знайти спільну мову та розуміння.
При виникненні неприємної
ситуації , пов’язаної з вашою дитиною ,пам’ятайте , будь ласка, що ви – єдина
людина , здатна надати їй моральну підтримку при загальному «розборі». Ваше
завдання в школі – прояснити становище , а от усі «заходи» краще застосувати
вдома після ретельного спільного обговорення із сином чи донькою.
Приходячи до школи обов’язково просіть вести діалог на основі конкретних фактів а
не на основі особистих вражень учителів. Враження бувають інколи дуже суб’єктивними
, і не варто опиратися лише на них. Намагайтеся зібрати різноманітну інформацію
про життя дитини і проаналізуйте її самостійно.
Спробуйте також зрозуміти
не тільки особливості поведінки вашої дитини в класі (школі), але й загальну
атмосферу навчального закладу. Будь-які вчинки дітей пов’язані із соціальним контекстом , в якому вони
розвиваються. Не кваптеся робити поспішні висновки , не зрозумівши справжньої
причини саме такої поведінки дитини.
Не приймайте вчительську
правоту на віру. Природно, не слід обговорювати з дитиною тільки негативні
якості (вчинки) учителів. Спробуйте в кожному явищі знайти ту краплю корисного
, яка неодмінно присутня в ньому. Вчіть цьому дитину.
Намагайтеся регулярно
приходити на батьківські збори. По можливості просіть класного керівника
повідомити порядок денний та тривалість зборів.
На самих зборах
піднімайте питання загального характеру , важливі для всіх. Усі проблеми , пов’язані
саме з вашою дитиною , доцільно розглянути в індивідуальній розмові з учителем.Однак, краще для такої
розмови вибрати спеціальний час , оскільки після загальних зборів повноцінна
розмова може не відбутися, певні нюанси залишаються нез’ясованими.
Подумайте , чим саме ви
можете допомогти школі чи конкретному вчителеві. Не завжди ця допомога повинна
проявлятися у матеріальній підтримці. Може статися , що ви володієте якоюсь
корисною для школи інформацією чи можете надати консультації , пов’язані з
вашою професійною діяльністю або здатні допомогти школі у тиражуванні
навчальних матеріалів, забезпеченні комп’ютерними
програмами тощо.
Ваша активна участь у
житті школи сприятиме позитивному впливові не тільки на вашу дитину , але й на
весь освітній простір , в якому вона знаходиться.
І останнє. Для того , щоб
навчити дитину дотримуватися соціальних норм , батьки повинні не тільки
розповідати про них людині , котра дорослішає , але й демонструвати це на
практиці. Подумайте , будь ласка, якими бачить дитина ваші ділові та особисті
стосунки з учителями? Чи згодні ви, щоб ваші син чи донька будували свої
взаємостосунки з людьми , користуючись саме вашим прикладом ? Якщо так – вас
можна тільки привітати. Якщо ні – ви маєте час , щоби щось змінити.
Немає коментарів:
Дописати коментар